Regulamin Rady Rodziców Przedszkola „Pod Wesołą Chmurką” w Tarnowie PodgórnymI. Postanowienia ogólne
§ 1.
- Rada Rodziców zwana dalej „Radą” reprezentuje ogól rodziców wychowanków.
- Rada działa na podstawie ustawy systemie oświaty, statutu przedszkola i niniejszego
regulaminu.
§ 2.
- Rada liczy tylu członków ile jest oddziałów w przedszkolu.
- Kadencja Rady trwa rok.
- W uzasadnionych przypadkach, jeśli w czasie kadencji, ze składu Rady ubędzie jeden z członków, dopuszcza się zorganizowanie wyborów uzupełniających skład Rady.
- Decyzję o przeprowadzeniu wyborów uzupełniających podejmuje Rada w głosowaniu jawnym. Następnie rodzice oddziału, który nie jest reprezentowany w Radzie wybierają nowego przedstawiciela zgodnie z § 6.
§ 3.
Rada może tworzyć komisje i zespoły zadaniowe mające charakter opiniująco-doradczy.II. Wybory do Rady
§ 4.
- Wybory do Rady przeprowadzane są corocznie, na pierwszym zebraniu rodziców każdego oddziału, niezależnie od liczby obecnych rodziców.
- Rodzice wychowanków danego oddziału zgromadzeni na zebraniu, wybierają z pośród siebie radę oddziałową.
- Rada oddziałowa powinna liczyć nie mniej niż 3 osoby. O liczebności rady oddziałowej decydują rodzice danego oddziału.
- Do udziału w wyborach uprawnieni są rodzice dzieci danego oddziału. Jedno dziecko może reprezentować w wyborach tylko jeden rodzic.
§ 5.
- Wybory rad oddziałowych przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana w głosowaniu jawnym spośród uczestników zebrania. Do komisji nie mogą wchodzić osoby kandydujące do rady oddziałowej.
- Kandydaci do rady oddziałowej zgłaszani są na zebraniu. Osoba, która ma zostać kandydatem musi wyrazić zgodę na kandydowanie. Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym. Każdy uczestnik głosowania wskazuje jednego kandydata. Do rady oddziałowej wybierane są osoby z największą liczbą głosów. Jeżeli na ostatnie miejsce w radzie oddziałowej przypada ex aequo więcej niż jeden kandydat, głosowanie dla tych kandydatów jest powtarzane.
§ 6.
- Osoba otrzymująca największą liczbę głosów w wyborach do rady oddziału, jest jednocześnie wybrana do Rady Rodziców przedszkola, jeżeli zebranie rodziców oddziału nie postanowi inaczej.
- Jeżeli dwie lub więcej osób uzyskały taką samą liczbę głosów, głosowanie powtarza się dla tych osób.
§ 7.
- Obwieszczenie wyników wyborów, podanie do wiadomości składu Rady i zwołanie pierwszego posiedzenia Rady należy do obowiązków Dyrektora.
- Pierwsze posiedzenie Rady powinno odbyć się nie później niż 30 dni od terminu wyborów.
- W przedszkolu nie tworzy się Komisji Rewizyjnej Rady Rodziców.
§ 8.
- Odwołać członka Rady Rodziców można na podstawie wniosku złożonego do Rady Rodziców przez: innego członka Rady Rodziców lub radę oddziałową.
- Powodem odwołania może być: naruszenie przepisów prawa, przepisów niniejszego regulaminu, działanie na szkodę Przedszkola, drastyczne naruszanie ogólnie obowiązujących norm życia społecznego, nie uczestniczenie lub bierna postawa w pracach Rady Rodziców.
- Odwołanie członka Rady Rodziców następuje w wyniku głosowania na posiedzeniu Rady w trybie uchwały.
- Rada może odwołać osoby Przewodniczącego Rady, Sekretarza oraz Skarbnika. Odwołanie z funkcji Przewodniczącego Rady, Sekretarza i Skarbnika następuje w następuje w wyniku głosowania na posiedzeniu Rady w trybie uchwały. W przypadku rezygnacji lub odwołania Przewodniczącego Rady, Sekretarza i Skarbnika, Rada wybiera inną osobę na wolne miejsce.
III. Kompetencje Rady
§ 9.
- Kompetencje Rady określają przepisy ustawy z dnia 7 września 1991r., o systemie oświaty, ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela i aktów wykonawczych do tych ustaw.
- Do kompetencji Rady należy w szczególności:
- występowanie we wszystkich sprawach dotyczących przedszkola do Dyrektora, uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczego i programu profilaktyki,
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora przedszkola,
- występowanie z wnioskami o dokonanie oceny pracy nauczycieli przedszkola.
- Do zakresu zadań Rady należy w szczególności współudział w realizacji zadań ogólno przedszkolnych, w tym:
- organizowanie rodziców i środowiska społecznego do rozwoju przedszkola,
- popularyzowanie wiedzy o wychowaniu w placówce i działaniach dydaktycznych,
- pomoc Dyrektorowi i Radzie Pedagogicznej w realizowaniu funkcji placówki, w podnoszeniu jakości pracy,
- organizowanie prac społeczno-użytecznych na rzecz przedszkola,
- uczestniczenie w planowaniu wydatków przedszkola oraz podejmowanie prac służących zdobywaniu funduszy na rzecz placówki,
- wzbogacenie wyposażenia przedszkola,
- współudział w organizowaniu zajęć dodatkowych dla dzieci,
- organizowanie wymiany doświadczeń wychowawczych między rodzicami,
- pomoc dzieciom ubogim uczęszczającym do przedszkola,
- udział w organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej, turystycznej i sportowej dzieci,
- wzbogacanie ceremoniału i zwyczajów przedszkolnych zgodnie z tradycją środowiska i regionu,
- rozwijanie z pomocą Rady Pedagogicznej poradnictwa wychowawczego dla rodziców,
- udział w podnoszeniu higieny i kultury zdrowotnej, utrzymaniu higieny, ładu i porządku w placówce.
IV. Władze Rady
§ 10.
Rada wybiera ze swojego grona Przewodniczącego Rady, Wiceprzewodniczącego Rady, Sekretarza i Skarbnika.§ 11.
- Przewodniczący Rady organizuje prace Rady, zwołuje i prowadzi posiedzenia Rady, reprezentuje Radę na zewnątrz.
- Wiceprzewodniczący Rady zastępuje Przewodniczącego podczas każdorazowej jego nieobecności.
- Sekretarz Rady odpowiada za dokumentację Rady i protokołowanie jej posiedzeń.
- Skarbnik Rady odpowiada za prawidłową gospodarkę funduszem gromadzonym przez Radę, w tym dokumentację finansową.
V. Posiedzenia Rady
§ 12.
- Posiedzenia Rady odbywają się nie rzadziej niż raz na 3 miesiące.
- Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady, powiadamiając członków Rady, co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Rady może zwołać posiedzenie Rady w trybie pilnym, bez zachowania 7—dniowego terminu.
- Posiedzenia Rady mogą być również zwoływane w każdym czasie, z inicjatywy 1/3 składu Rady oraz na wniosek Dyrektora lub Rady Pedagogicznej.
§ 13.
- Przygotowanie posiedzenia Rady jest obowiązkiem Przewodniczącego Rady.
- Posiedzenia Rady powadzone są przez Przewodniczącego Rady lub upoważnionego przez Przewodniczącego członka Rady.
- W posiedzeniu Rady może brać udział, z głosem doradczym, Dyrektor lub inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady.
- Rada podejmuje uchwały i decyzje zwykłą większością głosów w obecności:
- co najmniej trzech członków obecnych na posiedzeniu Rady zwoływanego na co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia,
- co najmniej połowy członków Rady dla posiedzeń zwoływanych w trybie pilnym.
VI. Prawa i obowiązki członków Rady
§ 14.
- Członkowie Rady mają prawo do:
- dostępu do wszystkich informacji i dokumentów związanych z organizacją i przebiegiem procesu dydaktyczno — wychowawczo — opiekuńczego, poza informacjami i dokumentami uznanymi za poufne lub dotyczącymi spraw personalnych,
- wprowadzania swoich opinii we wszystkich sprawach przedszkola,
- głosowania na równych prawach we wszystkich decyzjach podejmowanych przez Radę. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
- Członkowie Rady mają obowiązek aktywnego uczestniczenia w posiedzeniach Rady.
VII. Fundusze Radyy
§ 15.
Rada może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych ustalonych naposiedzeniu Rady.§ 16.
Środki, o których mowa w § 14 przeznaczone są w szczególności na:
- organizowanie imprez kulturalno-oświatowych i wycieczek dla dzieci,
- finansowanie upominków oraz imprez okolicznościowych organizowanych dla dzieci i dla pracowników przedszkola,
- finansowanie materiałów piśmiennych i dydaktycznych dla dzieci,
- finansowanie wyposażenia przedszkola,
- pomoc dzieciom potrzebującym wsparcia, które uczęszczają do przedszkola,
- innych wydatków niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Rady.
§ 17.
Pisemne wnioski o środki z funduszu Rady mogą składać:
- Dyrektor,
- Rada Pedagogiczna.
§ 18.
- Rada może mieć wydzielone konto bankowe.
- Środkami finansowymi Rada dysponuje poprzez Skarbnika lub w szczególnych przypadkach przez Przewodniczącego, którzy w tym zakresie wykonują decyzje Rady.
VIII. Postanowienia końcowe
§ 19.
Regulamin wchodzi w życie z chwilą uchwalenia tj. 20 stycznia 2012r.