Logo-Dalton-Poland-4

Praca  według planu daltońskiego zaspokaja potrzebę dziecięcej aktywności, rozwija kreatywność, samodzielność, poczucie odpowiedzialności i umiejętność współpracy. Nauczyciel stawiając przed dziećmi zwizualizowane na tablicy wyzwania, stymuluje wychowanków do niezależności w myśl słów prekursorki panu daltońskiego – Helen Parkhurst
„Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami to może ono zrobić więcej,
niż od niego oczekujemy, a wszystko co dziecko potrafi – nauczycielowi zrobić nie wolno”.

Na czym polega praca według planu daltońskiego:
 Dziecko dostaje do wykonania zadania i samo decyduje kiedy je wykona, pracując samodzielnie lub w grupie. W razie problemów może skorzystać z pomocy kolegi z grupy oraz nauczyciela. Zwizualizowane za pomocą symboli umiejętności pozwalają dziecku rozeznać się kto w czym może mu pomóc.
Każda oddział jest wyposażony w pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji planu daltońskiego:
– tablice z zadaniami
– sygnalizator
– zegar daltoński
–  plan dnia
Wszystkie pomoce umieszczone są na wysokości dzieci, żeby zachęcać do samodzielności.
Zachęcamy do zapoznania się z prezentacją na temat planu daltońskiego: Plan Daltoński w przedszkolu
Plan daltoński, podsumowanie roku szkolnego 2015/2016: Plan daltoński 2015-16
———————————————————————————–
Drodzy rodzice, mamy zaszczyt pochwalić się osiągnięciem naszego przedszkola, które zostało docenione na Ogólnopolskiej Konferencji dla dyrektorów i koordynatorów placówek daltońskich.
Pani Agnieszka Kaczmarek, jedna z współautorek innowacji „Damy radę w przyszłości, bo uczymy się odpowiedzialności, współpracy i samodzielności – Plan Daltoński w Przedszkolu „Pod Wesołą Chmurką” w Tarnowie Podgórnym” otrzymała wyróżnienie w konkursie na najlepszy scenariusz opracowany zgodnie z koncepcją planu daltońskiego.
dalton_wyroznienie
Wśród nadsyłanych scenariuszy zajęć właśnie poniższy, i trzy inne zostały docenione i opublikowane w czasopiśmie poświęconym pedagogice planu daltońskiego.
CCF20160101_00000
———————————————————————————–
Kilka słów o wizualizacjach, na których opiera się plan daltoński:

WIZUALIZACJA DNIA – PLAN DNIA

Każdy dzień w przedszkolu rozpoczyna się od wspólnego planowania dnia. Dzieci za pomocą ilustracji prezentujących w sposób symboliczny różne działania i aktywności ustalają wraz z Nauczycielem przebieg dnia. Dzieci używając wskaźnika wiedzą co aktualnie się dzieje i co czeka je za chwilę.

WIZUALIZACJA DNI TYGODNIA

Stosowanie systemu kolorów dnia, które służą do oznaczania wykonanych zadań na tablicy.

Codziennie przed zajęciami dzieci odpowiednim kolorem zaznaczają aktualny dzień tygodnia. Odnotowując wykonanie zadania w ciągu dnia dzieci odwołują się do wizualizowanego dnia tygodnia np. w poniedziałki odznaczają ukończone zadanie przypinając czerwony magnesik.

WIZUALIZACJA ZADAŃ- TABLICA ZADAŃ

W każdy poniedziałkowy poranek Nauczyciel przedstawia dzieciom kilka różnych zadań edukacyjnych na dany tydzień. Dzieci mogą je wykonać w wolnym i wybranym przez siebie czasie w ciągu całego tygodnia. Po poprawnym ukończeniu swojego zadania dzieci zaznaczają na tablicy wykonanie zadania przypinając magnesik w odpowiednim kolorze.

WIZUALIZACJA OBECNOŚCI

W salach znajdują się tablice obecności, na których dzieci samodzielnie odznaczają swoją obecność w przedszkolu oraz wyjście do domu.

WIZUALIZACJA KALENDARZA URODZIN

Dzieci bardzo lubią obchodzić urodziny w przedszkolu. Dzięki posługiwaniu się kalendarzem urodzin dzieci utrwalają nazwy pór roku i jego miesięcy.

WIZUALIZACJA DYŻURÓW

Dzieci w czasie wykonywania zadań przydzielonych na dany tydzień (dyżury) wykazują się samodzielnością, odpowiedzialnością i współpracą. Dzieci przypisane są do zadań, za które są odpowiedzialne na tablicy dyżurów.

ZEGAR

W sali przedszkolnej znajduje się zegar organizujący czas, który podzielony jest na 5, 10, 15 i 30 minut. Zegar ten pozwala zrozumieć dzieciom długość upływającego czasu.  Przykładowo trwające ok. 30 min. zajęcia dzieci oznaczają przed ich rozpoczęciem zaznaczając „żółty czas- czyli 30 minut”.

SYGNALIZATOR

Sygnalizator, wykorzystywany najczęściej gdy jest czas na pracę samodzielną dzieci.  Pomaga on nauczycielowi w niewerbalnej komunikacji z dziećmi. Posiada kolory, które mają różne znaczenie:

Kolor czerwony– praca samodzielna w ciszy

Kolor żółty– praca w parach, dozwolone konsultacje z osobą z pary, pomocnikami, pozostałymi dziećmi

Kolor zielony– czas na konsultacje z nauczycielem

INSTRUKCJE CZYNNOŚCIOWE

Instrukcja wykonana krok po kroku w klarowny sposób pokazuje dziecku jak prawidłowo wykonać zadanie od początku do końca.  taka wizualizacja daje dziecku możliwość samodzielnego dążenia do osiągnięcia celu.

Aby przybliżyć zainteresowanym, o co chodzi, co jakiś czas będziemy publikować kilka przykładowych instrukcji, z których korzystają dzieci w naszym przedszkolu.

 

SAMODZIELNOŚĆ

Samodzielność w Planie Daltońskim oznacza, że dzieci same rozwiązują problemy, same wykonują zadania, poszukują właściwych rozwiązań i uczą się poprzez praktyczne działanie.

Przykładem praktycznych działań w przedszkolu są wtorkowe posiłki pt. „Moje śniadanie kolorowe – sam wybieram to, co zdrowe”

Tego dnia śniadania serwowane są w formie szwedzkiego stołu. Dzieci samodzielnie nakrywają do stołu, przygotowują sobie kanapki a po skończonym posiłku samodzielnie sprzątają.

TABLICE DIAGNOSTYCZNE

Wizualizacja umiejętności, które powinien potrafić każdy przedszkolak to dobra motywacja dla rówieśników by dążyć do zdobywania kolejnych sprawności.

 

CIEKAWE POMYSŁY, NOWE ROZWIĄZANIA, NARZĘDZIA

ZEGAR MATEMATYCZNY

OPIS:Zadaniem dziecka jest przeliczanie obiektów w danym obszarze oraz zaznaczenie prawidłowej cyfry za pomocą klamerek.
CELE:doskonalenie umiejętności liczenia, rozpoznawanie zapisu graficznego cyfr

img_5917

MATEMATYCZNE KLEJE
OPIS : Zadaniem dziecka jest odpowiednie skompletowanie kleju. Na zakrętce znajdują się serduszka, na kleju zaś zapis graficzny cyfr.
CELE:doskonalenie umiejętności liczenia oraz posługiwania się zbiorami zastępczymi, rozpoznawanie zapisu graficznego cyfr.

img_5932

 KĄCIKI ZAINTERESOWAŃ POZA SALĄ

Dzieci uczą się samodzielności przebywając bez nadzoru nauczyciela poza salą przedszkolną:

– kącik Kubusia Puchatka

– kącik książki

– kącik „makaronowy”

img_6094 img_6092 img_6091

HULAJNOGA POD WESOŁĄ CHMURKĄ

 proces przygotowania instrukcja czynnościowa

PRZEPIS

 

SKŁADNIKI:

3 paluszki dla dzieci ( bez soli)

4 plasterki ogórka ( ze skórką)

Kawałek żółtego sera ( długość ok 8 cm, szerokość ok 1 cm)

Dzielimy paluszka na dwie równe części, a na każdą końcówkę nadziewamy plaster ogórka. Warzywa oczywiście wcześniej dokładnie myjemy. Powstały nam dwie osie hulajnogi z kolorowymi kołami. Układamy na osiach kawałek sera. Za kierownicę posłużą nam kolejne paluszki sklejone za pomocą odrobiny miodu i wciśnięte w kawałek sera.  Możemy również  na naszej fantastycznej hulajnodze postawić dowolnego ludzika. Smacznego.