Rok 2019/2020 zapowiada się bardzo ciekawie. Grupa Bociany i grupa Sikorki przystępuje do ogólnopolski projekt z zakresu edukacji prozdrowotnej i profilaktyki uzależnień: ,,Moje zdrowie – moja siła, wielką moc”.
Czas trwania projektu: wrzesień 2019 r – czerwiec 2020 r.
1. Cele projektu :
a) cel główny: wychowanie zdrowego, aktywnego, świadomego swoich możliwości i posiadającego umiejętność współistnienia z przyrodą przedszkolaka/ucznia.
b) cele szczegółowe:
– nawiązanie współpracy między placówkami w całej Polsce,
– zrozumienie znaczenia zdrowia dla rozwoju człowieka,
– utrwalanie prawidłowych nawyków higienicznych i zachowań prospołecznych,
– rozwijanie umiejętności radzenia sobie z presją rówieśniczą,
– podniesienie wiedzy na temat funkcjonowania poradnictwa telefonicznego i innych form pomocy,
– kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych,
– tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej
– kształtowanie właściwej postawy wobec środowiska przyrodniczego,
– poznanie i zrozumienie zagrożeń dla zdrowia wynikających z nadmiernego spędzania czasu przy komputerze i przed telewizorem,
– poznanie ciekawych i ważnych zawodów.
Metody i formy
Do najczęściej stosowanych metod realizacji zadań zaplanowanych w projekcie będą następujące metody uwzględniające jego potrzeby, zainteresowania i możliwości:
– praca według koncepcji planu daltońskiego – metody: R. Labana, W. Sherborne;
– metoda organizacji środowiska (dbałość o estetykę i funkcjonalność otoczenia); – metoda przekazu wiedzy (sposób informowania, wyjaśniania i instruktażu);
– metoda pobudzania zachowań sprzyjających zdrowiu (czystość ciała, jego hartowanie);
– metoda utrwalania pożądanych zachowań i przyzwyczajeń zdrowotnych (powtarzanie pewnych czynności oraz zachowań w określonych sytuacjach edukacyjnych);
– metody aktywizujące (drama, burza mózgów, techniki twórczego myślenia);
– konkursy i techniki plastyczne ; – słowne (rozmowy, pogadanka, dyskusja, opowiadania, wiersze);
– zadań stawianych do wykonania;
– samodzielnych doświadczeń;
– metoda projektów.
Wyżej wymienione metody znajdą zastosowanie w takich formach pracy z dziećmi jak:
– gry i zabawy ruchowe;
– dyżury;
– uroczystości; – spacery i wycieczki;
– czynności samoobsługowe; – spotkania z ludźmi reprezentującymi różne dziedziny życia;
– zajęcia z wykorzystaniem utworów literackich;
– zajęcia sprzyjające aktywizacji umysłowej;
– udział konkursach, wystawach.
Środki pracy: prezentacje multimedialne, zestaw komputerowy, projektor, płyty CD, albumy, książki, mapki, zdjęcia, ilustracje, plakaty, foldery, plansze, obrazy, gazety, teksty utworów, przybory gimnastyczne, urządzenia gimnastyczne.
Przewidywane osiągnięcia
Dzieci:
– Mają możliwość czerpać satysfakcję z kreatywnego działania, – Uczą się prawidłowych nawyków żywieniowych, – Usprawniają swoja motoryczność, – Rozbudzają doznania wielozmysłowe, – Potrafią współdziałać w celu osiągnięcia zamierzonych planów, – Wzmacniają wiarę we własne możliwości, – Budują świadomość ciała i przestrzeni.
Nauczyciel:
– Wykorzystuje nowoczesne pomoce edukacyjne, – Prowadzi zajęcia w sposób ciekawy, pomysłowy, – Stwarza twórczą atmosferę w grupie, – Zacieśnia współpracę z rodzicami, – Wzbogaca swój warsztat pracy.
Tematyka zajęć
Przewidziano realizację 5 modułów z poszczególnymi zadaniami:
- ,,ŻYJĘ ZDROWO I BEZPIECZNIE ”
1) ,,Zdrowie” – co oznacza to pojęcie, jaki ma wpływ na nasze życie , sposoby ochrony zdrowia/życia – organizacja spotkania z lekarzem/ratownikiem medycznym/pielęgniarką.
2) ,,Czy rośliny chorują , jak je leczyć?” – prowadzenie obserwacji, zajęcia edukacyjne, nawiązanie współpracy z biologiem/mikrobiologiem, warto zastanowić się wspólnie z dziećmi czy rośliny czują, co o tym świadczy – projekt badawczy.
3) ,,Kodeks zdrowego i bezpiecznego ucznia” – utrwalenie zasad bezpieczeństwa, kodeks w formie tablicy motywacyjnej – monitorowanie przestrzegania zasad w praktyce.
4) ,, Trudna sztuka mówienia nie” – przeprowadzenie zajęć tematycznych związanych z pojęciem asertywność. Zajęcia będą poświęcone uświadamianiu u dzieci własnych potrzeb, umiejętności radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych.
5) ,,Quiz wiedzy o zdrowiu i bezpieczeństwie” – w grupie, podsumowanie wiadomości.
6) Dowolne zadanie o tematyce modułu wg pomysłów dzieci lub nauczyciela.
- ,,JESTEM TYM CO JEM I PIJĘ”
1) „Piramida żywienia” – organizacja spotkania z dietetykiem lub lekarzem,grupowa praca plastyczna.
2) ,,Wybieram zdrowe jedzenie” – konkurs przedszkolny, przygotowanie dowolnej zdrowej potrawy wg. instrukcji czynnościowej .
3) ,,Dzień warzywa” – organizacja dnia warzyw, ale niezbyt lubianych przez dzieci np. ,,Dzień brukselki”, ,,Dzień kalafiora” itp.
4) ,,Zamiast soku” – zabawa badawcza, uświadomienie dzieciom ile łyżek cukru jest w ich ulubionych soczkach i jak wpływa to na zdrowie, przygotowanie koktajlu mleczno – owocowego.
5) ,,Co to znaczy BIO?” – zorganizowanie wyjścia do sklepu ze zdrową żywnością.
6) ,,Wspieramy polskie rolnictwo” – przygotowanie szaszłyków z polskich owoców bądź
warzyw.
7) Dowolne zadanie o tematyce modułu wg pomysłów dzieci lub nauczycieli.
- „PRZED CHOROBĄ UCIEKAM NA WŁASNYCH NOGACH”
1) ,,Sport to zdrowie” – spotkanie z trenerem/zawodnikami wybranej dyscypliny sportowej, zajęcia edukacyjne lub sportowe, ukazanie wielu możliwości, sport jako hobby.
2) ,,Olimpiada w Jarzynowie” – organizacja zawodów sportowych w grupie, zajęcia z rodzicami.
3) ,,Aktywne metody w zabawie” – przeprowadzenie zabaw ruchowych, wykorzystanie różnych metod np. według C. Orffa, W. Sherborne itp.
4) ,,Niezależnie od wieku” – stworzenie z dziećmi ulotek propagujących zdrowy tryb życia i rozdanie przechodniom podczas spaceru.
5) ,, Elementarz sportowy” – zapoznanie z treścią i nauka na pamięć (części) dowolny wiersz lub piosenka.
6) ,,Dzień sportu” – organizacja imprezy na terenie placówki.
7) Dowolne zadanie o tematyce modułu wg pomysłów dzieci lub nauczycieli – np.„Sprintem do Maratonu”
- ,, ZAMIAST GRAĆ NA KOMPUTERZE LEPIEJ PĘDZIĆ NA ROWERZE”
1) „Internet a bezpieczeństwo” – burza mózgów – zalety i wady/zagrożenia wynikające z korzystania z Internetu, stworzenie plakatu.
2) ,,Oglądam kiedy chcę” – prelekcja dla rodziców, uzależnienie od komputera dotyka coraz młodsze dzieci, nie wolno bagatelizować objawów, przedstawienie zasad korzystania z dobrodziejstw techniki dla dzieci itp. , np.podczas zebrania, tablica ogłoszeń grupy.
3) ,, Ja i moi koledzy” – zajęcia tematyczne, zabawy, odgrywanie scenek, prezentacja multimedialna (do wyboru). Uświadomienie, że każdy z nas jest inny, kształtowanie postawy szacunku i akceptacji dla wyborów innych osób. Ukazanie, że lepiej spędzać czas z rówieśnikami, zwrócenie uwagi na osoby niepełnosprawne
5) ,,Mój wymarzony rower” – praca plastyczna indywidualna lub grupowa.
6) Dowolne zadanie o tematyce modułu wg pomysłów dzieci lub nauczycieli.
- ,,GDY ZIEMIA WOŁA O POMOC”
1) ,,Za kilkanaście lat” – film/prezentacja dotycząca negatywnego wpływu człowieka na naszą planetę, ważne jest ukazanie skutków dotychczasowych działań.
2) ,,Śmiecioludek” – uczestnictwo w ogólnopolskim konkursie plastycznym – kwiecień.
3) ,,Eko – wiersz, bajka” – zadanie dla chętnych dzieci i rodziców.
4) ,,Lubimy zabawy i eksperymenty” – przeprowadzenie z dziećmi dowolnej zabawy badawczej/eksperymentu np. malowanie na mleku, tęcza na talerzu, wulkan z cytryny, ukryte w lodzie itp.
5) Dowolne zadanie o tematyce modułu wg pomysłów dzieci lub nauczycieli.
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciele przeprowadzą:
- Obserwację zaangażowania dzieci w poszczególne zadania,
- ankietę dla rodziców,
- rozmowy z dziećmi i rodzicami.
Szczegółowa analiza wyników ankiety, obserwacja zaangażowania wychowanków i przeprowadzone rozmowy z dziećmi i rodzicami pozwolą ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu w czerwcu 2020 r.