Współcześnie żyjemy w świecie zdominowanym przez nowe media. Telewizory, komputery, smartfony, laptopy, tabloidy – są wszędzie i zalewają nasze mózgi ogromną ilością bodźców. Dostarczają nam rozrywki, informacji, zabijają nudę, a przede wszystkim potrafią uspokoić dziecko w jedną chwilę. Jednak, czy mózgi małych dzieci są na to gotowe?

Istnieją dwie organizacje, które pomagają rodzicom wspierać dobrostan psychofizyczny dzieci: WHO oraz  Amerykańska Akademia Pediatryczna (AAP). Obie wydały zalecenia, co do optymalnego czasu, jaki małe dzieci mogą spędzać przed ekranem. Zarówno WHO jak i APP rekomendują, aby dzieci w wieku 2-5 lat, nie spędzały przed ekranami więcej niż 1 godzinę dziennie. Natomiast z licznych badań nad tym problemem wynika, że wiele małych dzieci, znacznie przekracza ten zalecany czas przed ekranami.  

Dlaczego unikanie nadmiernej ekspozycji na ekrany jest takie ważne?

Zbyt dużo czasu spędzonego przed ekranem może prowadzić do szeregu problemów zdrowotnych u dzieci, takich jak opóźniony rozwój poznawczy, opóźniony rozwój językowy, problemy ze wzrokiem, bezsenność, brak aktywności fizycznej i problemy z koncentracją. Ponadto, zbyt intensywne korzystanie z urządzeń elektronicznych może wpływać na rozwój społeczny dziecka, ograniczając interakcje z rówieśnikami oraz zdolność do rozumienia i interpretowania emocji.

W trosce o zdrowie psychiczne i zapewnienie warunków do prawidłowego, harmonijnego rozwoju naszych przedszkolaków, chcielibyśmy zaprosić wszystkich rodziców wraz z dziećmi do udziału w akcji MAJÓWKA BEZ EKRANÓW. Poniżej przedstawiamy kilka propozycji aktywnego spędzenia majówki, bez korzystania z mediów. Chętne dzieci zapraszamy do przynoszenia wykonanych prac, zebranych leśnych „skarbów”, rysunków lub zdjęć, które zagoszczą w przedszkolnym holu.

PROPOZYCJE AKTYWNOŚCI:

  1. DZIELNY DETEKTYW – NA TROPIE MIESZKAŃCÓW ŁĄKI

Spacer po lesie, łące, parku, to wspaniała okazja do spędzenia miłego czasu z najbliższymi. Połączony z zabawą w tropiciela przyrody stanie się wspaniałą przygodą, dającą dzieciom możliwość poznawania świata poprzez działanie. Pod linkiem znajduje się karta z mieszkańcami łąki, których możemy spotkać podczas spaceru. Zapraszamy do „odhaczania”!

https://www.przedszkolekowala.pl/wp-content/uploads/2020/05/KARTA-%C5%81%C4%84KA1.pdf

  • OGRÓD W SŁOIKU

Przenieś ogród do szklanego słoika. To działa trochę jak ekosystem. W słoju jest mały świat. Potrzebne będą: szklany słoik, małe roślinki, które lubią cień (np. paproć), piasek, ziemia, mech, lub inne roślinki, kamyki czy patyczki znalezione w parku, ogrodzie lub lesie.

  • ALBUM Z SUSZONYMI KWIATAMI I LIŚĆMI

Nazbierajcie kolorowe kwiaty lub piękne liście, otwórzcie książkę i połóżcie na stronie kawałek gazety (aby nie zabrudzić stron książki), ułóżcie kwiaty i liście na gazecie tak aby leżały jak najbardziej płasko, przykryjcie je kolejnym kawałkiem gazety, zamknijcie książkę i czekajcie aż wyschną. Następnie ususzone rośliny przyklejcie do albumu / zeszytu.

  • KOLOROWA DONICZKA

Pogoda nie pozwala na spacerowanie? Zaprojektujcie wspólnie doniczkę na kwiaty. Do jej zrobienia możecie wykorzystać karton, słoik lub plastikowe butelki. Ozdabiać można je farbami, kredkami, mazakami, brokatem lub wszystkim innym, co podpowie Wam wyobraźnia.

  • WYOBRAŹNIE MAM – WYMYŚLAM SAM

Wolny czas i nuda sprzyjają kreatywności – wymyślcie własne pomysły na spędzanie wolnego czasu i podzielcie się ich efektami z innymi przedszkolakami.

Życzymy wspaniałej zabawy!

BIBLIOGRAFIA / NETOGRAFIA:

K. Bradley „To pestka! Czyli ogrodnictwo dla dzieci”

https://neuronyszaleja.pl/ile-czasu-dziecko-moze-spedzac-przed-ekranem/

https://familyoptic.pl/blog/ile-czasu-dziecko-moze-spedzac-przed-ekranem-higiena-wzrokowa-dzieci.html

https://logopediadziecieca.pl/blog/2021/09/21/ekran-media-rozwoj-dziecka/

https://www.logotorpeda.com/strefa-rodzica/wplyw-ekranow-na-dziecko/